۵۰ سد کوچک و بزرگ در هرمزگان احداث می شود



به گزارش خبرگزاری مهر، هوشنگ ملایی در دیدار با امام جمعه بندرعباس و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان اظهار کرد: ۱۰ رودخانه در استان هرمزگان ظرفیت ایجاد سدهای بزرگ را دارند.

وی ابراز داشت: سد جاماش با ظرفیت ۱۶۰ میلیون متر مکعب از جمله سدهای بزرگ در حال احداث است؛ که باعث بهبود کشت در هشت هزار اراضی نزدیک به این سد می شود و ۲ هزار اراضی مستعد کشت گلخانه نیز حاصل خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: سد زرانی در شهرستان میناب برای احیای کریان و راونگ مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به انجام مطالعه احداث سد در رودخانه مرک شهرستان سیریک نیز خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه آن انجام شده و با احداث این سد امکان کشت در ۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست فراهم می شود.

رئیس شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق هرمزگان با اشاره به احداث سد درکاه شهرستان بشاگرد تا اوایل سال آینده، تشریح کرد: طرح احداث سد در رودخانه شریفی آماده شده و هزار هکتار از اراضی برای توسعه کشاورزی نیز در نظر گرفته شده است.

ملایی ادامه داد: سد گابریک و سدیچ در جاسک، سد برآفتاب در حاجی آباد و سد کمشک در بستک از جمله سدهای بزرگ استان هرمزگان است. در شهرستان جاسک به دنبال افزایش ۶ هزار هکتاری اراضی جگین هستیم تا در نهایت اراضی منطقه به ۱۰ هکتار برسد.

ملایی خاطرنشان کرد: رویکرد مجموعه آب منطقه ای، تامین طرح های منابع خرد در روستاهای هرمزگان است که باعث تحقق توسعه پایدار می شود.

بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد ریال در قالب پویش الف ب ایران در هرمزگان سرمایه گذاری شد

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: پویش الف ب ایران به ابتکار وزیر نیرو در کشور ایجاد شد و در قالب این پویش بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد در استان هرمزگان سرمایه گذاری شد.

ملایی پبش بینی کرد: که تا پایان سال جاری بیش از ۱۰ طرح شاخص در حوزه آب و برق هرمزگان نیز به بهره برداری برسد.

وی با قدردانی از حمایت ها و رهنمودهای امام جمعه بندرعباس در راستای اجرای پویش الف ب ایران در هرمزگان خاطرنشان کرد: سال گذشته پس از پایان یکساله این پویش، رهبرمعظم انقلاب تاکید ویژه ای بر روی اطلاع رسانی اقدام های انجام شده و ادامه دار شدن قطار پویش داشتند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با اشاره به سهم مناسب استان از افتتاح طرح های پویش الف ب ایران، تشریح کرد: سد سرنی شهرستان میناب کمک بزرگی به توسعه کشاورزی در اراضی دشت میناب کرد.

وی گفت: پس از احداث این سد، آب موجود در سد استقلال میناب به توسعه کشاورزی اختصاص پیدا کرد و رضایتمندی خوبی در اراضی شمالی دشت میناب حاصل شد.

ملایی مطرح کرد: افتتاح نیروگاه قشم، آب رسانی به بشاگرد، شبکه های آبیاری میناب، پست های برق و آبشیرینکن ها در قالب پویش الف ب ایران به بهره بردای رسیدند.

وی با ذکر این نکته که به تمام درخواست های تامین آب به سرعت پاسخ داده می شود، اظهار کرد: یکی از برنامه های بلندمدت وزارت نیرو، تامین ۳۰ درصدی آب شرب استان های ساحلی از طریق آب شیرین کن است. با تحقق این امر، منابع آبی موجود برای توسعه کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رییس شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق هرمزگان با بیان اینکه استان ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کشت های گلخانه ای دارد، اذعان کرد: برای تامین آب واحدهای گلخانه ای، تمام توان خود را به کار گرفته ایم.

ملایی با اشاره به مزیت های کشت گلخانه ای، خاطرنشان کرد: کیفیت بهتر، ماندگاری بیشتر و افزایش راندمان آبیاری از جمله برتری های کشت گلخانه ای به عادی محسوب می شود.

رئیس شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق هرمزگان به نمایندگی وزیر نیرو، از امام جمعه شهرستان بندرعباس و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان به واسطه همکاری فعال در اجرای پویش الف ب ایران قدردانی کرد.
AI Chatbot

💬 Hi! Want to know more about “۵۰ سد کوچک و بزرگ در هرمزگان احداث می شود”? I’m here to guide you.