«درختان» قربانی توسعه شهری



«درختان» قربانی توسعه شهری

۱۵ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۸

پای خاطرات بیشتر پدرها و مادرها، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها که می نشینیم، اغلبشان از باغی یاد می کنند که یا کنار خانه شان بوده یا خانه شان در آن بنا شده بود؛ از درختانی می گویند که زیر سایه آن ها قدم می زدند و خاطراتی را بازگو می کنند که حالا قربانی توسعه شهرها شده است. هرچند همیشه قوانینی برای حمایت از درختان و فضای سبز نوشته شده، اما کوچ باغ ها و درختان همیشه اولین قربانی این نوع توسعه هستند. مثلا قانون در جایی می گوید: «به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان قطع هر نوع درخت در معابر، میادین، بزرگراه ها و پارک ها، باغات و محل هایی که به صورت باغ شناخته شوند در محدوده قانونی و حریم شهرها بودن اجازه شهرداری ممنوع است. ضوابط مربوط به چگونگی اجرای این ماده پس از تهیه توسط شهرداری و تصویب شورای شهر قابل اجرا است.» انگار بسیاری از این قوانین فقط روی کاغذ است و ضمانت اجرایی ندارد، در اجرای آن کوتاهی می شود، دور زده می شود و همیشه داد حامیان محیط زیست را درمی آورد؛ فریادی که اغلب به جایی نمی رسد. این مسأله محدود به خاطرات دور و نسل مادران و پدران ما نیست؛ حتی نسل جدید هم درختان زیادی را به خاطر دارد که اکنون فقط یادشان مانده و این همیشه تکرار شده و انگار تمامی ندارد و با این روند، شاید چند سال دیگر فقط ساختمان های آهنی و بتنی و بزرگراه و ماشین ببینیم و دیگر درختی نباشد؛ شبیه به فیلم های تخیلی هالیوود که فضای یک شهر مدرن و ماشینی را مثلا در سال ۲۰۳۵ میلادی نشان می دهد!

امروز، ۱۵ اسفند، روز درختکاری است. این گزارش تصاویری از درختانی در شهر و حاشیه شهر کرمان را نشان می دهد که شاید سال دیگر یا حتی همین فردا، دیگر نباشند.
AI Chatbot

💬 Hi! Want to know more about “«درختان» قربانی توسعه شهری”? I’m here to guide you.