افتتاح نمایشگاه «دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناهای تاریخی»
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ طی بازدید از نمایشگاه «دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناها و محوطه های تاریخی» از نزدیک با نحوه کار دستگاه های به نمایش درآمده در حوزه فناورانه مرتبط با مباحث میراث فرهنگی آشنا و در جریان فعالیت های مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه و تازه های نشر این مرکز قرار گرفت.
لیلی کاظم پور مدیر اجرایی نمایشگاه و مدیر امور فناوری، مراکز رشد و واحدهای فناور معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه این نمایشگاه گفت: از اهداف برگزاری این نمایشگاه که در راستای اهمیت و ضرورت حفاظت و احیای بناها و محوطه های تاریخی کشور توسط پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی برگزار شده، می توان به «ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و معرفی بناها و محوطه های تاریخی با تکیه بر فعالیت های فناورانه و ایجاد دستاوردهای علمی و مستندسازی آنان» و «تشویق به حمایت، حفاظت، احیا و مرمت بناها و محوطه های تاریخی و ترویج فرهنگ آن در سطوح ملی و بین المللی اشاره کرد.
وی تصریح کرد: بهره مندی از دانش فناوری مرتبط در سطح جهانی در تولید علم و فناوری با اتکا بر منابع انسانی دانش پایه و ماهر و مسئولیت پذیر از اصلی ترین اهداف این نمایشگاه است.
مدیر اجرایی نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناها و محوطه های تاریخی اظهارکرد: همچنین ارتقا کمی و کیفی، تنوع بخشی و گسترش پژوهش های بنیادی – کاربردی و بهره گیری از علوم و فناوری های روزآمد در بخش میراث فرهنگی و گردشگری و معرفی ارزش ها و ظرفیت های نهفته در میراث فرهنگی – میراث طبیعی و گردشگری در سطح ملی –منطقه ای و جهانی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
کاظم پور افزود: در این نمایشگاه دستگاه هایی نظیر مغناطیس سنج سزیوم -روبیدیم- G۸۵۸ ترموگرافی، نشت یابی، اسکن زیرسطحی و نقشه برداری با رویکرد ضرورت استفاده و بهره گیری از دستگاه های خاص در حوزه های فناوردانه مرتبط با مباحث تاریخی و میراث فرهنگی، بخشی از محصولات فرهنگی و تازه های نشر پژوهشگاه و ۲۴ عکس از قبل و بعد مرمت آثار تاریخی در معرض دید قرار گرفته اند.
وی گفت: برپایی این نمایشگاه می تواند افزایش اعتبار و حمایت و حفاظت مناسب از میراث جهانی را نیز در بر داشته باشد و این موضوع باعث افزایش سطح اگاهی، مشارکت و پشتیبانی از آثار از طریق ارتباط و تقویت این مهم می شود.
مدیر امور فناوری، مراکز رشد و واحدهای فناور معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: پژوهشگاه، با برپایی این دست از نمایشگاه ها و نشست های تخصصی و بهره مندی از متخصصین و پژوهشگران حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری در راستای تحقق اهداف راهبردی و حفظ و احیای بناها و محوطه های تاریخی گردشگری و فرهنگ سازی مناسب نسبت به حفاظت از ابنیه و یادمان های ارزشمند گذشتگان می کوشد.
نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناها و محوطه های تاریخی تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در محل وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برقرار است.
لیلی کاظم پور مدیر اجرایی نمایشگاه و مدیر امور فناوری، مراکز رشد و واحدهای فناور معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه این نمایشگاه گفت: از اهداف برگزاری این نمایشگاه که در راستای اهمیت و ضرورت حفاظت و احیای بناها و محوطه های تاریخی کشور توسط پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی برگزار شده، می توان به «ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و معرفی بناها و محوطه های تاریخی با تکیه بر فعالیت های فناورانه و ایجاد دستاوردهای علمی و مستندسازی آنان» و «تشویق به حمایت، حفاظت، احیا و مرمت بناها و محوطه های تاریخی و ترویج فرهنگ آن در سطوح ملی و بین المللی اشاره کرد.
وی تصریح کرد: بهره مندی از دانش فناوری مرتبط در سطح جهانی در تولید علم و فناوری با اتکا بر منابع انسانی دانش پایه و ماهر و مسئولیت پذیر از اصلی ترین اهداف این نمایشگاه است.
مدیر اجرایی نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناها و محوطه های تاریخی اظهارکرد: همچنین ارتقا کمی و کیفی، تنوع بخشی و گسترش پژوهش های بنیادی – کاربردی و بهره گیری از علوم و فناوری های روزآمد در بخش میراث فرهنگی و گردشگری و معرفی ارزش ها و ظرفیت های نهفته در میراث فرهنگی – میراث طبیعی و گردشگری در سطح ملی –منطقه ای و جهانی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
کاظم پور افزود: در این نمایشگاه دستگاه هایی نظیر مغناطیس سنج سزیوم -روبیدیم- G۸۵۸ ترموگرافی، نشت یابی، اسکن زیرسطحی و نقشه برداری با رویکرد ضرورت استفاده و بهره گیری از دستگاه های خاص در حوزه های فناوردانه مرتبط با مباحث تاریخی و میراث فرهنگی، بخشی از محصولات فرهنگی و تازه های نشر پژوهشگاه و ۲۴ عکس از قبل و بعد مرمت آثار تاریخی در معرض دید قرار گرفته اند.
وی گفت: برپایی این نمایشگاه می تواند افزایش اعتبار و حمایت و حفاظت مناسب از میراث جهانی را نیز در بر داشته باشد و این موضوع باعث افزایش سطح اگاهی، مشارکت و پشتیبانی از آثار از طریق ارتباط و تقویت این مهم می شود.
مدیر امور فناوری، مراکز رشد و واحدهای فناور معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: پژوهشگاه، با برپایی این دست از نمایشگاه ها و نشست های تخصصی و بهره مندی از متخصصین و پژوهشگران حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری در راستای تحقق اهداف راهبردی و حفظ و احیای بناها و محوطه های تاریخی گردشگری و فرهنگ سازی مناسب نسبت به حفاظت از ابنیه و یادمان های ارزشمند گذشتگان می کوشد.
نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناها و محوطه های تاریخی تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در محل وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برقرار است.
AI Chatbot
💬 Hi! Want to know more about “افتتاح نمایشگاه «دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناهای تاریخی»”? I’m here to guide you.