مامایی در کشور ما بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد
مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در آیین گرامیداشت روز جهانی مامایی:
شهلا خسروی گفت: بعداز حرفه پزشکی، مامایی در کشور ما از جمله رشته هایی است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. مامایی، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های ما آموزش داده می شود.
خسروی گفت: درحال حاضر از ۶۵ هزار دانش آموخته مامایی و حدود ۵۵ هزار نفر در بخش دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند. از این تعداد ۱۸هزار و ۵۰۰ ماما در بخش دولتی و در حوزه بهداشت خدمت می کنند که فعالیت های زیادی از جمله آموزش مادران باردار را انجام می دهند. ماما ها در آموزش و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر نیز نقش دارند. گرچه یکی از چالش های مهم حوزه مامایی این است که در برخی موارد، به عنوان «مراقب سلامت» اطلاق می شوند.
به گفته این مسئول حدود ۱۳ هزار ماما نیز در بخش درمان در بیمارستان های دولتی مشغول به خدمت هستند و ۷۰۰ نفر نیز در گروه های مامایی در دانشگاه های دولتی به عنوان هیات علمی حضور دارند. ماما ها همچنین در دو طرح پزشک خانواده شهری و روستایی نیز به صورت قراردادی خدمت می کنند.
مشاور وزیر بهداشت گفت: در همه جای دنیا، مامایی جزو حرفه هایی است که برای نظام سلامت بسیار اهمیت داشته و تقاضای زیادی دارد. اما متاسفانه در کشور ما به این موضوع توجه نشده و از ماما ها حمایت نمی شود که منجر شده تعداد زیادی از فارغ التحصیلان مامایی که در کشور ما تحصیل کرده و نظام سلامت ما برای آن ها هزینه کرده است، مهاجرت کنند و در کشور های دیگر به خدمت ادامه دهند.
خسروی گفت: در بیمارستان های دولتی کمبود شدید ماما داریم و این موضوع باعث شده ماما ها نتوانند توانمندی های خود را به صورت کامل و شایسته بروز دهند. به قول ارسطو: یک ماما، به «دست یک زن، یک چشم شاهین و یک قلب شیر» نیاز دارد.
به گفته خسروی موضوع جمعیت برای آینده کشورمان بسیار مهم است و ماما ها باید در این مورد بیش از پیش تلاش کنند.
او گفت: فرزندآوری وظیفه اصلی ما است، در قوانین مصوب مجلس نیز به صراحت به نقش ماما ها در فرزندآوری اشاره شده است. مامایی امروز، فقط مسئول سلامت مادر و نوزاد نیست، بلکه مسئول سلامت و آینده خانواده، جامعه و کشور است.
شهلا خسروی گفت: بعداز حرفه پزشکی، مامایی در کشور ما از جمله رشته هایی است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. مامایی، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های ما آموزش داده می شود.
خسروی گفت: درحال حاضر از ۶۵ هزار دانش آموخته مامایی و حدود ۵۵ هزار نفر در بخش دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند. از این تعداد ۱۸هزار و ۵۰۰ ماما در بخش دولتی و در حوزه بهداشت خدمت می کنند که فعالیت های زیادی از جمله آموزش مادران باردار را انجام می دهند. ماما ها در آموزش و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر نیز نقش دارند. گرچه یکی از چالش های مهم حوزه مامایی این است که در برخی موارد، به عنوان «مراقب سلامت» اطلاق می شوند.
به گفته این مسئول حدود ۱۳ هزار ماما نیز در بخش درمان در بیمارستان های دولتی مشغول به خدمت هستند و ۷۰۰ نفر نیز در گروه های مامایی در دانشگاه های دولتی به عنوان هیات علمی حضور دارند. ماما ها همچنین در دو طرح پزشک خانواده شهری و روستایی نیز به صورت قراردادی خدمت می کنند.
مشاور وزیر بهداشت گفت: در همه جای دنیا، مامایی جزو حرفه هایی است که برای نظام سلامت بسیار اهمیت داشته و تقاضای زیادی دارد. اما متاسفانه در کشور ما به این موضوع توجه نشده و از ماما ها حمایت نمی شود که منجر شده تعداد زیادی از فارغ التحصیلان مامایی که در کشور ما تحصیل کرده و نظام سلامت ما برای آن ها هزینه کرده است، مهاجرت کنند و در کشور های دیگر به خدمت ادامه دهند.
خسروی گفت: در بیمارستان های دولتی کمبود شدید ماما داریم و این موضوع باعث شده ماما ها نتوانند توانمندی های خود را به صورت کامل و شایسته بروز دهند. به قول ارسطو: یک ماما، به «دست یک زن، یک چشم شاهین و یک قلب شیر» نیاز دارد.
به گفته خسروی موضوع جمعیت برای آینده کشورمان بسیار مهم است و ماما ها باید در این مورد بیش از پیش تلاش کنند.
او گفت: فرزندآوری وظیفه اصلی ما است، در قوانین مصوب مجلس نیز به صراحت به نقش ماما ها در فرزندآوری اشاره شده است. مامایی امروز، فقط مسئول سلامت مادر و نوزاد نیست، بلکه مسئول سلامت و آینده خانواده، جامعه و کشور است.
AI Chatbot
💬 Hi! Want to know more about “مامایی در کشور ما بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد”? I’m here to guide you.