دست اندازی ۸ میلیارد دلاری دولت به منابع صندوق توسعه ملی در سال ۹۹



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس لایحه بودجه دولت در حالی که سهم اولیه صندوق توسعه ملی ۲۰ درصد در نظر گرفته شده بررسی ها نشان می دهد، در سال آینده قسمت مهمی در منابع این صندوق صرف بودجه دولت خواهد شد.

بر اساس برنامه ششم توسعه، در سال ۹۹ سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت بایستی ۳۶ درصد باشد که با توجه به مجوز کسب شده دولت سهم ۲۰ درصدی را برای صندوق توسعه ملی در بودجه سال بعد در نظر گرفته است.

گفتنی است، بر اساس اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه، با فرض صادرات روزانه ۱ میلیون بشکه ای نفت، با قیمت ۵۰ دلار، نرخ تسعیر ۴۲۰۰ تومان برای هر دلار، درآمد ارزی ۱۸٫۲۵ میلیارد دلار حاصل خواهد شد. همچنین درآمد ارزی صادرات گاز ۴ میلیارد دلار بوده که جمع درآمد ارزی ۲۲٫۲۵ میلیارد دلار خواهد بود.

به این ترتیب سهم ۳۶ درصد صندوق توسعه ملی ۸ میلیارد دلار و سهم ۱۴٫۵ درصد شرکت نفت ۳٫۲ میلیارد دلار و سهم ۴۹٫۵درصدی دولت ۱۱ میلیارد دلار است. با توجه به اینکه دولت در قسمت تملک دارایی مالی استقراض ۳۰ هزار میلیاردی از صندوق توسعه ملی را پیش بینی کرده مشخص می شود رقمی نزدیک به ۳٫۵ میلیارد دلار با نرخ نیمایی از این طریق به بودجه وارد می شود.

از سوی دیگر بر اساس بند ه تبصره ۴ لایحه بودجه حدود ۳٫۴ میلیارد یورو از منابع سال ۹۹ این صندوق به صورت تسهیلات تضمین دولت به شرح جدول زیر برداشت می شود.

انتهای پیام/
AI Chatbot

💬 Hi! Want to know more about “دست اندازی ۸ میلیارد دلاری دولت به منابع صندوق توسعه ملی در سال ۹۹”? I’m here to guide you.