آموزش «سواد گردشگری» باید از داخل وزارت میراث فرهنگی آغاز شود



به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا جابری کارشناس رسانه و گردشگری در یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد نوشت: آموزش اساس و زیربنای هر تغییر و تحول مثبتی است و برای توسعه پایدار و فراگیر گردشگری چاره ای جز شروع آموزش و فرهنگ سازی گسترده و عمومی «سواد گردشگری» نداریم.



متأسفانه روزی نیست که با خبری از تخریب و نابودی آثار تاریخی سپری نشود و در این بین سهم مسئولان کم اطلاع و برخی از مردم ناآگاه بیش از سایرین است که با اندکی آموزش و اطلاع رسانی می توان جلوی بسیاری از تخریب ها و آسیب ها را گرفت.



نبود آموزش ها و مهارت های مربوط به گردشگری در مدارس، عدم وجود برنامه های تلویزیونی در زمینه گردشگری مسئولانه، سیاست های چندگانه در زمینه گردشگری، وجود مراکز متعدد تصمیم گیری و سیاست گذاری و ده ها مورد دیگر باعث شده میراث فرهنگی و محیط زیست آسیب های جدی و غیر قابل جبران ببینند و عزم و اراده ای از سوی هیچ مرجعی برای توقف این روند خطرناک و غلط دیده نمی شود!



نبود آموزش های اصولی و زیربنایی باعث شده کسانی که در مسند ریاست قرار می گیرند فاقد دانش، تجربه و مهارت لازم برای پیشرفت و توسعه گردشگری باشند و اقدامات آنان در نهایت منجر به افزوده شدن مشکلی بر مشکلات قبلی و سبب از بین رفتن تلاش های دلسوزان و حامیان میراث فرهنگی و محیط زیست هم می شود!



اگر چارت سازمانی وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دچار تغییر نشود و معاونت آموزشی همچنان به کار خود ادامه دهد، «سواد گردشگری» می تواند به یکی از اصلی ترین برنامه های این وزارتخانه تبدیل شود تا هم به آموزش و تربیت مدیران خود و همچنین آموزش عمومی و همگانی مردم و جامعه بپردازد که در این صورت گام بزرگی را در راه نجات آثار تاریخی، محیط زیست و توسعه پایدار و فراگیر گردشگری برداشته است.



اگر مدیران و مسئولان وزارتخانه گردشگری گوش و چشم خود را بر نارسایی ها و انتقادها نبندند و خواهان پیشرفت کشور در این شرایط سخت و دشوار باشند، با کمک انجمن ها، فعالان و خبرنگاران این حوزه می توان روزهای خوب و خوشی را برای گردشگری ایران عزیزمان رقم زد.
گفتگو با هوش مصنوعی

💬 سلام! می‌خوای درباره‌ی «آموزش «سواد گردشگری» باید از داخل وزارت میراث فرهنگی آغاز شود» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.