«ثروت مشرق زمین از اروپا بیشتر است» پس چرا عقب مانده ایم؟



استاد تاریخ دانشگاه تهران گفت: برای اولین توسط عباس میرزا، یک جوان ترک ۱۹ ساله، انجام شد و او به یک اروپایی چنین گفت «جمعیت، حاصلخیری و ثروت مشرق زمین از اروپا بیشتر است و مراحم خدا هم بر تمامی زمینیان یکسان است» پس چرا ما عقب مانده ایم و از آن پس اقداماتی را شروع کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا ظریفیان در مراسم یکصد و سیزدهمین سالگرد صدور فرمان مشروطیت با تاکید بر اینکه در طول تاریخ همواره دولت ها و حکومت های قوی، مردم را در سیطره خود نگه داشتند، گفت: دولت ها نباید از ملت قوی بترسند، توسعه پایدار با ملت قوی شکل می گیرد و ملت قوی دولت را هم قوی می کند.

وی ادامه داد: دولت قوی و ملت ضعیف نشانه استبداد، دولت ضعیف و ملت ضعیف نشانه شورش، ملت قوی و دولت ضعیف نشانه انقلاب است، اما ملت قوی، دولت را هم قوی می کند.

استاد تاریخ دانشگاه تهران با بیان اینکه با مراجعه به متدهای بیهقی و طبری یا ابن خلدون نمی توانیم تاریخ مشروطه و بعد از آن را بشناسیم، گفت: مبانی، مفاهیم، ساختار و معرفت شناسی مشروطه متفاوت هستند.

وی با تاکید بر اینکه امروز هزاران کتاب، مقاله، مراسم گردهمایی و بحث علمی در مورد مشروطه داریم، اظهار کرد: مشروطه زنده است و در زندگی ما حضور دارد و ما به آن نیاز داریم.

وی گفت: مرحوم کسروی مورخ به گردن همه ما حق دارد، از کسروی نترسید، هر کسی کتاب او را شروع کرده، نتوانسته تمامش نکند، زمانی که او داشت تاریخ می نوشت، حداکثر ماخذ ۲۵ مورد بیشتر نبود و ما الان به منابع بیشتری دسترسی داریم.

ظریفیان اظهار کرد: پس از دو هزار سال عقب ماندگی و شکست، کسی علت این شکست را نپرسید و این مکتب تبریز بود که برای اولین بار بعد از دو هزار سال عقب ماندگی و انحطاط را علت شناسی کرد.

وی افزود: این علت شناسی برای اولین توسط عباس میرزا، یک جوان ترک ۱۹ ساله، انجام شد و او به یک اروپایی چنین گفت «جمعیت، حاصلخیری و ثروت مشرق زمین از اروپا بیشتر است و مراحم خدا هم بر تمامی زمینیان یکسان است» پس چرا ما عقب مانده ایم و از آن پس اقداماتی را شروع کرد.

وی بیان کرد: در طول تاریخ همواره چهار قوم بزرگ فارس زبانان و تیره هایشان، ترک زبانان و تیره هایشان، بخش کوچکی از عرب ها و اقلیت هایی مانند آشوری ها، مسیحی ها و یهودی ها در سپهر ایران کنار هم زندگی کرده اند و جغرافیا، دین و مذهب تا حدی جزو شاخصه های هویتی بوده اند.

ظریفیان ادامه داد: مشروطه برای اولین بار ایران و هویت ایرانی، انسان ایرانی را و ملت را معنا بخشید.

استاد تاریخ دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه قانون اساسی مشروطه مترقی و در آسیا اول است، گفت: اصل هشت الی بیست و هشتم این قانون به حقوق ملت اختصاص دارد. قدرت نیازمند نقد است و اگر نقد نشود، اصلاح نمی شود و این یکی از ویژگی های مشروطه است که حکومت را محدود کرد.

وی گفت: در قانون مشروطه کلیه قوانین و دست خط های پادشاه در امور مملکت وقتی اجرا می شد که به امضای وزیر مسئول رسیده باشد، این قانون را باید جشن گرفت و به نسل ها نیز منتقل کرد، ما هنوز به این قانون نیاز داریم.

استاد تاریخ دانشگاه تهران، حیات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زنان در ایران را مربوط به دوران مشروطه دانست و افزود: امروز هم رشد زیادی در این حوزه داریم و هر جا خانم ها وارد حوزه های مدیریتی کشور می شوند، رشوه و باند بازی هم کم تر می شود.

وی متذکر شد: مشروطه تعهد اخلاقی ایجاد کرد، مشکل ما امروز بحران اخلاق است، با تمامی مشکلات و بعد از واقعه پارک اتابک هم ستار خان باز نامه نوشت و برای دفاع از این ملت اعلام آمادگی کرد.



انتهای پیام
گفتگو با هوش مصنوعی

💬 سلام! می‌خوای درباره‌ی ««ثروت مشرق زمین از اروپا بیشتر است» پس چرا عقب مانده ایم؟» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.