وزیر راه در گفت وگو با تسنیم: تلاش بر فعال کردن قطعه دوم راه آهن چابهار سرخس تا پایان سال + فیلم
به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، چابهار اقتصادی ترین و مطمئن ترین بندر ایران و مقصد نقل و انتقلات ایران از خلیج فارس است. به گواه کارشناسان در یک دهه اخیر با اتفاقاتی از جنگ نفتکش ها شروع شد و با آمدن کشتی های غول پیکیر و پایین آمدن هزینه های حمل و نقل در قیمت های تمام شده تکمیل شد کشورها به این نتیجه نرسیده خلیج فارس حداقل دیگر به صرفه نیست؛ صحار و دوقم عمان می روند تا جایگزین ابربنادی همچون جبل علی امارات در دریای عمان باشند، عربستان بنادر خارج خلیج در دریای سرخ را توسعه داده و پاکستان و چین هم درحال توسعه گوادر هستد، ایران هم سواحل اقیانوسی اش ،مکران و مرکز آن چابهار را مقصد نقل و انتقالات کرده است.
طرح های بزرگ اقتصادی در چابهار و سواحل مکران از جمله بندرسازی، راه آهن، جاده و صنایع استراتزک و تبدیلی فولاد و پتروشیمی درجال اجرا هستند تا چابهار و مکران به قلب اقتصاد، تجارت، ترانزیت، صادرات و واردات ایران تبدیل شوند.
چابهار بندری راهبردی ست و شرط عملیاتی شدنش ریل است، عمده بارهای ترانزیتی، وارداتی و صادراتی به دلیل تناژ بالا و طی مسافت طولانی اصطلاحا ریل پسندند و به صرفه است تا با ریل جا به جا شوند. در یک کلام ریل بال توسعه سواحل مکران است.
محور ریلی چابهار- زاهدان- مشهد- سرخس ۱۳۵۰ کیلومتر طول دارد و اقتصادی ترین و طولانی ترین محور ریلی در دست ساخت ایران است. به دو قطعه عمده تقسیم شده است: قطعه اولش، ۶۱۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک (مرز ایران و افغانستان) متصل می کند و امکان اتصال ریلی به راه اهن سراسری و قطعه دومش، ۷۶۰ کیلومتر، زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس وصل می کند و مقصد چابهار را مرز ترکمنستان و آسیای میانه می کند برای کشورهای اصطلاحا لند لاک، محصور در خشکی آسیای میانه.
قطعه اول راه آهن چابهار زاهدان به گفته قرارگاه خاتم حالا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است با ۳۰۰ میلیون یورو منابع صندوق توسعه ملی که به تازگی موافقت رهبر معظم انقلاب را گرفته سرعت گیرد و تا پایان دولت به بهره برداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی می گوید: قرارداد اتصال بیرجند به راه آهن سراسری را با یک سرمایه گذار منعقد کردیم و درحال آماده شدن کار است تا بیایند و پروژه را تحویل بگیرند.
محمد اسلامی در حاشیه سفر به سواحل مکران در گفت وگو با تسنیم می افزاید: برای اتصال زاهدان به بیرجند هم با دو گروه سرمایه گذاری در حال مذاکرات جدی هستیم که با یکی تفاهم نامه هم امضا کردیم و امیدواریم تا پایان سال یکی از دو مذاکره را نهایی و قطعه زاهدان به بیرجند را هم فعال کنیم.
وی درباره حضور آستان قدس در پروژه راه آهن چابهار_سرخس هم می گوید: علاقه آستان قدس بیشتر پیمانکاری ست تا سرمایه گذاری و یک قرارداد هم با ما برای فعال کردن همان قطعه دوم(ناحیه شمالی) برای پیمانکاری دارند.
وزیر راه و شهرسازی هم چنین با اشاره به سرمایه گذاری هند در بندر چابهار خاطرنشان کرد: هند دو خط اعتباری ۸۵ و ۱۵۰ میلیون دلار هند برای توسعه بندر، تجهیزات و پسکرانه چابهار اختصاص داده است که درحال رایزنی هستیم.
انتهای پیام/۳۹۵/ ت
طرح های بزرگ اقتصادی در چابهار و سواحل مکران از جمله بندرسازی، راه آهن، جاده و صنایع استراتزک و تبدیلی فولاد و پتروشیمی درجال اجرا هستند تا چابهار و مکران به قلب اقتصاد، تجارت، ترانزیت، صادرات و واردات ایران تبدیل شوند.
چابهار بندری راهبردی ست و شرط عملیاتی شدنش ریل است، عمده بارهای ترانزیتی، وارداتی و صادراتی به دلیل تناژ بالا و طی مسافت طولانی اصطلاحا ریل پسندند و به صرفه است تا با ریل جا به جا شوند. در یک کلام ریل بال توسعه سواحل مکران است.
محور ریلی چابهار- زاهدان- مشهد- سرخس ۱۳۵۰ کیلومتر طول دارد و اقتصادی ترین و طولانی ترین محور ریلی در دست ساخت ایران است. به دو قطعه عمده تقسیم شده است: قطعه اولش، ۶۱۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک (مرز ایران و افغانستان) متصل می کند و امکان اتصال ریلی به راه اهن سراسری و قطعه دومش، ۷۶۰ کیلومتر، زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس وصل می کند و مقصد چابهار را مرز ترکمنستان و آسیای میانه می کند برای کشورهای اصطلاحا لند لاک، محصور در خشکی آسیای میانه.
قطعه اول راه آهن چابهار زاهدان به گفته قرارگاه خاتم حالا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است با ۳۰۰ میلیون یورو منابع صندوق توسعه ملی که به تازگی موافقت رهبر معظم انقلاب را گرفته سرعت گیرد و تا پایان دولت به بهره برداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی می گوید: قرارداد اتصال بیرجند به راه آهن سراسری را با یک سرمایه گذار منعقد کردیم و درحال آماده شدن کار است تا بیایند و پروژه را تحویل بگیرند.
محمد اسلامی در حاشیه سفر به سواحل مکران در گفت وگو با تسنیم می افزاید: برای اتصال زاهدان به بیرجند هم با دو گروه سرمایه گذاری در حال مذاکرات جدی هستیم که با یکی تفاهم نامه هم امضا کردیم و امیدواریم تا پایان سال یکی از دو مذاکره را نهایی و قطعه زاهدان به بیرجند را هم فعال کنیم.
وی درباره حضور آستان قدس در پروژه راه آهن چابهار_سرخس هم می گوید: علاقه آستان قدس بیشتر پیمانکاری ست تا سرمایه گذاری و یک قرارداد هم با ما برای فعال کردن همان قطعه دوم(ناحیه شمالی) برای پیمانکاری دارند.
وزیر راه و شهرسازی هم چنین با اشاره به سرمایه گذاری هند در بندر چابهار خاطرنشان کرد: هند دو خط اعتباری ۸۵ و ۱۵۰ میلیون دلار هند برای توسعه بندر، تجهیزات و پسکرانه چابهار اختصاص داده است که درحال رایزنی هستیم.
انتهای پیام/۳۹۵/ ت
گفتگو با هوش مصنوعی
💬 سلام! میخوای دربارهی «وزیر راه در گفت وگو با تسنیم: تلاش بر فعال کردن قطعه دوم راه آهن چابهار سرخس تا پایان سال + فیلم» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.