متوسط راندمان آبیاری کشور ۴۶ درصد است



امین روشنی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار متوسط راندمان آبیاری کشور ۴۵ تا ۴۶ درصد و استان تهران حدود ۶۲ درصد است.

به گفته او، طی چندسال اخیر ۱۶۸ رشته قنات به طول ۲۴۲ کیلومتر مرمت و بازسازی کردیم و از طرفی در راستای صرفه جویی آب در بخش کشاورزی ۱۰ تا ۱۲ برنامه مهم از جمله آبیاری تحت فشار، توسعه کشت گلخانه، معرفی ارقام جدید با نیاز آبی کمتر و کشت ارقام زودرس را در دستور کار داریم.

روشنی با بیان اینکه اصلاح و جایگزینی باغات با استفاده از ارقام تجاری و کشت گیاهان کم آب را در دستور کار داریم، افزود: توسعه کشت حفاظتی، کشت نشایی، آموزش بهره برداران مبنی بر چگونگی استفاده از آب و سامانه های نوین آبیاری، انتقال آب با لوله و احداث استخر های ذخیره آب در کاهش مصرف آب تاثیر بسزایی دارد.

مدیرآب و خاک جهاد کشاورزی تهران با بیان اینکه استفاده از پساب های تصفیه شده در بخش کشاورزی حائز اهمیت است، گفت: استفاده از پساب های تصفیه شده از جمله راهکار های موثر کمبود آب در دنیا محسوب می شود، از این رو دولت در راستای حمایت از سامانه های نوین آبیاری و بهینه سازی آب کشاورزی برای هرهکتار آبیاری تحت فشار و کم فشار بخشی را به عنوان کمک بلاعوض پرداخت می کند.

به گفته او، دولت در هرهکتار اجرای سامانه های آبیاری موضعی قطره ای ۷۳ میلیون تومان، آبیاری بارانی ۵۰ میلیون تومان و آبیاری کم فشار ۲۵ میلیون تومان پرداخت می کند.

روشنی با بیان اینکه ۸۷ درصد از اراضی استان تهران قابلیت اجرای سامانه نوین آبیاری دارد، گفت: بنابر آمار تاکنون در ۱۶ شهرستان و سطح ۸۳ هزار و ۷۲۹ هکتار سامانه نوین آبیاری اجرا شده است که براین اساس حدود ۵۵ درصد کل اراضی به سامانه نوین آبیاری تجهیز شدند.

خبرنگار: آزاده محبی
گفتگو با هوش مصنوعی

💬 سلام! می‌خوای درباره‌ی «متوسط راندمان آبیاری کشور ۴۶ درصد است» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.