تظاهرات نیم میلیونی علیه نتانیاهو در فضای مجازی
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت: بیش از نیم میلیون اسرائیلی از طریق «فیسبوک» در تظاهرات علیه سیاست بنیامین نتانیاهو شرکت کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات در فضای مجازی نتانیاهو را متهم کردند که به زور به منصبش چسبیده است.
این جمعیت گسترده طی یک ساعت به سخنرانی های چند شخصیت برجسته از جمله یووال دیسکین رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) و الیکیم روبنشتاین قاضی معروف به مواضع تند و معاون سابق دادگاه عالی گوش فرا دادند.
لوسی هریش روزنامه نگار عرب و ستاره تلویزیونی این تظاهرات را مدیریت کرد. هریش روز گذشته چند ساعت پس از این تظاهرات از مقامش برکنار شد.
آغازکنندگان این تظاهرات الکترونیکی «جنبش پاکسازی حکمرانی» به ریاست الیعاد شراغا و جنبش «درکینو» به ریاست یایا فینک بودند. شراغا گفت «اسرائیل مثل سایر جوامع به ویروس کرونا مبتلا شده، اما برخلاف آن ها به بیماری فساد نیز مبتلاست. با این تفاوت که کرونا طی چند ماه می رود، اما به نظر می رسد فساد خواهد ماند و ارکان دمکراسی را تهدید خواهد کرد و ویرانی به بار می آورد».
دیسکین در این زمینه گفت مقابله با کرونا جنگی است که جایز نیست یک فرد فاسد رهبری آن را بر عهده داشته باشد. وی افزود «مردی که نخست وزیری را بر عهده می گیرد دادگاه ها و همچنین کنست را با صدور فرمان حالت فوق العاده تعطیل می کند. وی این کار را می کند در حالیکه شعور ما را به استهزاء می گیرد و مدعی می شود که علتش کرونا است در حالیکه این دروغ است». دیسکین همچنین به بنی گانتس حمله کرد و گفت: «اکثریت مردم مخالف نتانیاهو هستند. اکثریت به تو شصت و یک کرسی در کنست دادند تا برایشان دولت تشکیل دهی و تو کوتاهی و تلاش می کنی با نتانیاهو دولت تشکیل دهی».
روبنشتاین که منشی دولت لیکود در زمان آریل شارون و رئیس هیئت اسرائیلی در مذاکرات مادرید در دولت اسحاق شامیر بود، گفت دولت نتانیاهو و ریاست کنست از خطوط قرمز عبور کردند و به فعالیت کنست و اداره امور آسیب رساندند و این در حالی است که اسرائیل با خطرناکترین بحران بهداشتی روبرو است.
لوسی هریش روزنامه نگار به عنوان نخستین سخنران گفت این تظاهرات شمار زیادی از مردم را کنار هم جمع کرد که بر ارزش ها و اصول دمکراسی پافشاری می کنند و تصمیم گرفتند در برابر اقدامات دولت که حاکمیت قانون، اصل تفکیک قوا و استقلال عمل کنست را نقض می کند، سکوت نکنند. وی افزود «لازم بود این فریاد بلند سر داده شود و طرفداران دمکراسی اعلام کنند به هر بهایی شده از دمکراسی دست نخواهند کشید».
هریش چند ساعت پس از ایراد این سخنرانی نامه برکناریش را دریافت کرد. با اینکه اداره رسمی شبکه تلویزیونی «کان» برکناری هریش به خاطر این تظاهرات را انکار کرد، اما ناظران اتفاق نظر دارند که این برکناری برای مجازاتش بود.
یادآور می شود ده ها نفر از اسرائیلی ها صبح روز گذشته در مقابل منزل گانتس تظاهرات کردند تا از وی حمایت کنند و وی را از تشکیل دولت با نتانیاهو بازدارند. تظاهرات دیگری در مقابل منزل یولی ادلشتاین رئیس کنست برگزار شد که فعالیت پارلمانی را فلج کرد و به بهانه کرونا حالت فوق العاده اعمال می کند و اجازه نمی دهد اردوگاه گانتس رئیس دیگری برای کنست انتخاب کند.
انتهای پیام/
این جمعیت گسترده طی یک ساعت به سخنرانی های چند شخصیت برجسته از جمله یووال دیسکین رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) و الیکیم روبنشتاین قاضی معروف به مواضع تند و معاون سابق دادگاه عالی گوش فرا دادند.
لوسی هریش روزنامه نگار عرب و ستاره تلویزیونی این تظاهرات را مدیریت کرد. هریش روز گذشته چند ساعت پس از این تظاهرات از مقامش برکنار شد.
آغازکنندگان این تظاهرات الکترونیکی «جنبش پاکسازی حکمرانی» به ریاست الیعاد شراغا و جنبش «درکینو» به ریاست یایا فینک بودند. شراغا گفت «اسرائیل مثل سایر جوامع به ویروس کرونا مبتلا شده، اما برخلاف آن ها به بیماری فساد نیز مبتلاست. با این تفاوت که کرونا طی چند ماه می رود، اما به نظر می رسد فساد خواهد ماند و ارکان دمکراسی را تهدید خواهد کرد و ویرانی به بار می آورد».
دیسکین در این زمینه گفت مقابله با کرونا جنگی است که جایز نیست یک فرد فاسد رهبری آن را بر عهده داشته باشد. وی افزود «مردی که نخست وزیری را بر عهده می گیرد دادگاه ها و همچنین کنست را با صدور فرمان حالت فوق العاده تعطیل می کند. وی این کار را می کند در حالیکه شعور ما را به استهزاء می گیرد و مدعی می شود که علتش کرونا است در حالیکه این دروغ است». دیسکین همچنین به بنی گانتس حمله کرد و گفت: «اکثریت مردم مخالف نتانیاهو هستند. اکثریت به تو شصت و یک کرسی در کنست دادند تا برایشان دولت تشکیل دهی و تو کوتاهی و تلاش می کنی با نتانیاهو دولت تشکیل دهی».
روبنشتاین که منشی دولت لیکود در زمان آریل شارون و رئیس هیئت اسرائیلی در مذاکرات مادرید در دولت اسحاق شامیر بود، گفت دولت نتانیاهو و ریاست کنست از خطوط قرمز عبور کردند و به فعالیت کنست و اداره امور آسیب رساندند و این در حالی است که اسرائیل با خطرناکترین بحران بهداشتی روبرو است.
لوسی هریش روزنامه نگار به عنوان نخستین سخنران گفت این تظاهرات شمار زیادی از مردم را کنار هم جمع کرد که بر ارزش ها و اصول دمکراسی پافشاری می کنند و تصمیم گرفتند در برابر اقدامات دولت که حاکمیت قانون، اصل تفکیک قوا و استقلال عمل کنست را نقض می کند، سکوت نکنند. وی افزود «لازم بود این فریاد بلند سر داده شود و طرفداران دمکراسی اعلام کنند به هر بهایی شده از دمکراسی دست نخواهند کشید».
هریش چند ساعت پس از ایراد این سخنرانی نامه برکناریش را دریافت کرد. با اینکه اداره رسمی شبکه تلویزیونی «کان» برکناری هریش به خاطر این تظاهرات را انکار کرد، اما ناظران اتفاق نظر دارند که این برکناری برای مجازاتش بود.
یادآور می شود ده ها نفر از اسرائیلی ها صبح روز گذشته در مقابل منزل گانتس تظاهرات کردند تا از وی حمایت کنند و وی را از تشکیل دولت با نتانیاهو بازدارند. تظاهرات دیگری در مقابل منزل یولی ادلشتاین رئیس کنست برگزار شد که فعالیت پارلمانی را فلج کرد و به بهانه کرونا حالت فوق العاده اعمال می کند و اجازه نمی دهد اردوگاه گانتس رئیس دیگری برای کنست انتخاب کند.
انتهای پیام/
گفتگو با هوش مصنوعی
💬 سلام! میخوای دربارهی «تظاهرات نیم میلیونی علیه نتانیاهو در فضای مجازی» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.