پیشنهاد تأسیس موزه یا بنیاد فردوسی در محل کتابخانه استاد مینوی
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست مشترک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با مسئولان شهرداری و شورای شهر تهران در خصوص مسائل کتابخانه ی استاد مینوی در محل این کتابخانه برگزار شد.
در ابتدای این نشست حاضرین در جلسه از مجموعه های مختلف کتابخانه استاد مینوی و استاد دانش پژوه بازدید به عمل آوردند، سپس قبادی، رئیس پژوهشگاه، ضمن آرزوی سلامتی برای همه ی بیماران، درباره ی اهمیت کتابخانه ی استاد مینوی و تلاش های پژوهشگاه باوجود برخی مشکلات و کمبودها نکاتی را درخصوص توسعه و تجهیز کتابخانه، مطرح کرد.
در ادامه حمیدرضا رادفر، مدیر کتابخانه، مرکز اسناد و اطلاعات علمی پژوهشگاه در مورد پیشینه، اهمیت، نحوه ی سازماندهی و خدمات رسانی کتابخانه و تلاش هایی که در چند سال گذشته برای بهبود شرایط عمرانی و توسعه ی خدمات و فعالیت های پژوهشی در این کتابخانه شده است، سخن گفت.
دکتر ملایی توانی، معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی نیز در ادامه ضمن پرداختن به اهمیت این کتابخانه و منابع آن، پیشنهاد ایجاد بنیاد فردوسی یا مطالعات فردوسی در این مکان را ارائه دادند.
زهرا پارساپور، معاون کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی نیز ضمن ارائه ی طرح نامه ایجاد خانه یا موزه ی استاد مینوی، بر اهمیت این کتابخانه برای محله تأکید کرد. وی ضمن برشمردن مشکلات فیزیکی و مالی کتابخانه ی استاد مینوی، پیشنهاد خرید و اضافه کردن ساختمان کناری کتابخانه که ظاهرا خالی از سکنه نیز هست را به مجموعه ی شهرداری ارائه کرد. دکتر قبادی نیز تأکید داشت تبدیل این کتابخانه به موزه می تواند بر جذابیت های این مکان علمی بیافزاید.
سپس محمد دهقانی، پژوهشگر و عضو هیأت امنای کتابخانه ی استاد مینوی، توضیح داد: پس از مدتی کار و پژوهش در این کتابخانه و تورق کتاب ها و خواندن یادداشت های استاد مینوی تازه به میزان بزرگی و اهمیت استاد آشنا شدم. وی از بررسی بیش از ۵۰۰۰ کتاب و یادداشت های آن خبر داده و نوید انتشار کتابی تحت عنوان ویراستار خاموش در همین زمینه را داد. همچنین از بررسی بیش از ۵۰۰۰ برگ سند و نامه ی تاریخی و اینکه این منابع در حوزه ی تاریخ از اهمیت والایی برخوردارند صحبت کرد. دکتر دهقانی با توجه به منحصربه فرد بودن برخی کتاب های خطی موجود در کتابخانه و همچنین اهمیت بالای اسناد، نامه ها و تصاویر موجود در کتابخانه، ضرورت اسکن آثار را بسیار بالا دانسته و حفاظت فیزیکی از منابع را جزو دغدغه های اصلی خود بیان داشت.
در ادامه احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، ضمن سپاس از نظم و ترتیب حاکم بر کتابخانه، پیشنهاد مذاکره با سازمان نوسازی شهرداری جهت تعمیر و نوسازی ساختمان را مطرح کرد. مسجد جامعی پیشنهاداتی در زمینه ی انتقال کتاب های اهدایی به کتابخانه ی استاد مینوی، به کتابخانه های دیگر، دعوت از مهندسین جهت مقاومت سنجی ساختمان، راه اندازی جایزه ی استاد مینوی در زمینه ی تاریخ، و همکاری و کار مشترک با کتابخانه های مهم داخلی و منطقه ای به خصوص کشور ترکیه را نیز ارائه کرد.
در ادامه ی برنامه دکتر سمیه حاجوی شهردار منطقه ۷ تهران، ضمن تشکر از دعوت و بیان اهمیت این کتابخانه در منطقه، اعلام کرد: نسبت به پیگیری موارد درخواستی و کسب مجوزها اقدام خواهند کرد.
در پایان نشست نیز سمیرا خانلرخانی، مسئول کتابخانه استاد مینوی با توجه به اهمیت و قابلیت های فضای مجازی بر حرکت به سوی کتابخانه ی دیجیتال جهت توسعه ی خدمات رسانی این کتابخانه نکاتی را یادآور شد.
در ابتدای این نشست حاضرین در جلسه از مجموعه های مختلف کتابخانه استاد مینوی و استاد دانش پژوه بازدید به عمل آوردند، سپس قبادی، رئیس پژوهشگاه، ضمن آرزوی سلامتی برای همه ی بیماران، درباره ی اهمیت کتابخانه ی استاد مینوی و تلاش های پژوهشگاه باوجود برخی مشکلات و کمبودها نکاتی را درخصوص توسعه و تجهیز کتابخانه، مطرح کرد.
در ادامه حمیدرضا رادفر، مدیر کتابخانه، مرکز اسناد و اطلاعات علمی پژوهشگاه در مورد پیشینه، اهمیت، نحوه ی سازماندهی و خدمات رسانی کتابخانه و تلاش هایی که در چند سال گذشته برای بهبود شرایط عمرانی و توسعه ی خدمات و فعالیت های پژوهشی در این کتابخانه شده است، سخن گفت.
دکتر ملایی توانی، معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی نیز در ادامه ضمن پرداختن به اهمیت این کتابخانه و منابع آن، پیشنهاد ایجاد بنیاد فردوسی یا مطالعات فردوسی در این مکان را ارائه دادند.
زهرا پارساپور، معاون کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی نیز ضمن ارائه ی طرح نامه ایجاد خانه یا موزه ی استاد مینوی، بر اهمیت این کتابخانه برای محله تأکید کرد. وی ضمن برشمردن مشکلات فیزیکی و مالی کتابخانه ی استاد مینوی، پیشنهاد خرید و اضافه کردن ساختمان کناری کتابخانه که ظاهرا خالی از سکنه نیز هست را به مجموعه ی شهرداری ارائه کرد. دکتر قبادی نیز تأکید داشت تبدیل این کتابخانه به موزه می تواند بر جذابیت های این مکان علمی بیافزاید.
سپس محمد دهقانی، پژوهشگر و عضو هیأت امنای کتابخانه ی استاد مینوی، توضیح داد: پس از مدتی کار و پژوهش در این کتابخانه و تورق کتاب ها و خواندن یادداشت های استاد مینوی تازه به میزان بزرگی و اهمیت استاد آشنا شدم. وی از بررسی بیش از ۵۰۰۰ کتاب و یادداشت های آن خبر داده و نوید انتشار کتابی تحت عنوان ویراستار خاموش در همین زمینه را داد. همچنین از بررسی بیش از ۵۰۰۰ برگ سند و نامه ی تاریخی و اینکه این منابع در حوزه ی تاریخ از اهمیت والایی برخوردارند صحبت کرد. دکتر دهقانی با توجه به منحصربه فرد بودن برخی کتاب های خطی موجود در کتابخانه و همچنین اهمیت بالای اسناد، نامه ها و تصاویر موجود در کتابخانه، ضرورت اسکن آثار را بسیار بالا دانسته و حفاظت فیزیکی از منابع را جزو دغدغه های اصلی خود بیان داشت.
در ادامه احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، ضمن سپاس از نظم و ترتیب حاکم بر کتابخانه، پیشنهاد مذاکره با سازمان نوسازی شهرداری جهت تعمیر و نوسازی ساختمان را مطرح کرد. مسجد جامعی پیشنهاداتی در زمینه ی انتقال کتاب های اهدایی به کتابخانه ی استاد مینوی، به کتابخانه های دیگر، دعوت از مهندسین جهت مقاومت سنجی ساختمان، راه اندازی جایزه ی استاد مینوی در زمینه ی تاریخ، و همکاری و کار مشترک با کتابخانه های مهم داخلی و منطقه ای به خصوص کشور ترکیه را نیز ارائه کرد.
در ادامه ی برنامه دکتر سمیه حاجوی شهردار منطقه ۷ تهران، ضمن تشکر از دعوت و بیان اهمیت این کتابخانه در منطقه، اعلام کرد: نسبت به پیگیری موارد درخواستی و کسب مجوزها اقدام خواهند کرد.
در پایان نشست نیز سمیرا خانلرخانی، مسئول کتابخانه استاد مینوی با توجه به اهمیت و قابلیت های فضای مجازی بر حرکت به سوی کتابخانه ی دیجیتال جهت توسعه ی خدمات رسانی این کتابخانه نکاتی را یادآور شد.
گفتگو با هوش مصنوعی
💬 سلام! میخوای دربارهی «پیشنهاد تأسیس موزه یا بنیاد فردوسی در محل کتابخانه استاد مینوی» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.