مدیران گردشگری اروپایی ها و آمریکایی ها را توریست می دانند / ۸۰ درصد گردشگران کشور آسیایی هستند



کارشناس مطالعات منطقه ای و مسائل فرهنگی گفت: تصور مدیران و دولت ما از گردشگر و توریست خارجی کسانی است که از اروپا و آمریکا به کشور سفر می کنند درحالی که این افراد کمتر از یک میلیون نفر از آمار را به خود اختصاص می دهند.

حسین زینلیان بروجنی کارشناس مطالعات منطقه ای و مسائل فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار فارس در تهران اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی سفر و تفریحات که ادعای تبلیغ و گسترش گردشگری را دارند، زیرساخت های لازم در زمینه گردشگری و مسائل تفریحی را فراهم نمی کنند و برنامه یا سیاست گذاری خاصی از ابتدا در این زمینه مهم وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه عزم و اراده ای برای برنامه ریزی در حوزه جذب گردشگر و ارائه خدمات مناسب وجود ندارد، ادامه داد: صنعت مسافرت و گردشگری بزرگ ترین و متنوع ترین صنعت و یکی از اشتغال زاترین و پردرآمدترین صنایع در دنیا به شمار می رود ولی در کشور ما بااین همه فرصت ها، ظرفیت ها و امکانات بی نظیری که در هیچ کجای دنیا یافت نمی شود، جایگاه خوبی در این صنعت مهم و تأثیرگذار نداریم.

کارشناس مطالعات منطقه ای با یادآوری جاذبه های فراوان طبیعی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی و دست ساز ایران، اضافه کرد: مناطق ییلاقی و کوهپایه ای، دریا و ساحل، کوهستان و برف، جنگل، کویر و بیابان، آب های معدنی و گرم در کنار ظرفیت های مذهبی، تاریخی و دینی و خرده فرهنگ ها و اقوام متنوع هرکدام مثل رگ قالی زیبایی خاص خود را دارند که می توانند با مدیریت صحیح ایران را در صنعت گردشگری در دنیا زبانزد کنند.

وی با اشاره به اینکه ما از کشورهای همسایه غافل شده ایم، تصریح کرد: یا باید این آمار حدود ۴ میلیونی را حذف کنیم یا اگر پذیرفتیم زیرساخت های لازم را برای آن ها فراهم سازیم.زینلیان بابیان اینکه سالانه حدود ۵ میلیون گردشگر وارد ایران می شود، یادآور شد: تصور مدیران ما از گردشگر و توریست خارجی کسانی است که از اروپا و آمریکا به کشور سفر می کنند درحالی که این افراد کمتر از یک میلیون نفر از آمار را به خود اختصاص می دهند و تمام هدف گذاری و برنامه ریزی ما برای این عده قلیل است، ولی حدود ۴ میلیون نفری که از کشورهای اطراف مثل عراق، آذربایجان، ترکیه، افغانستان و پاکستان ایران را مقصد سفر خود انتخاب می کنند به دلیل لحاظ نشدن در سیاست گذاری ها توسط مردم هم ورود آن ها حس نمی شود.

کارشناس مسائل فرهنگی از وضعیت گردشگری و تفریح در داخل ایران هم انتقاد کرد و گفت: در کشور هم زیرساختی که برای مقاصد گردشگری و تورها تعریف و تبلیغ می کنند برای قشر سخنرانی ای و مرفه ای است که از زندگی شهری دور شده اند.

زینلیان اضافه کرد: وقتی صحبت از بومی گردی می شود مخاطب اصلی آن باید کسانی باشند که درگیر زندگی شهری، ماشینی و صنعتی شده اند و نیاز دارند به اصالت طبیعت بازگردند ولی اینجا هم شاهدیم لاکچری بازها با همان اقتضای پیرامون خودشان وارد روستاها می شوند که نه تنها فرهنگ، هنجارها و ارزش های آن منطقه را نمی پذیرند بلکه آسیب هم می رسانند.

کارشناس مطالعات منطقه ای با ابراز تأسف ادامه داد: با این رویه خرده فرهنگ ها و کودکان معصومی که در آن جزیره زندگی می کنند، می بینند فرهنگ اصیل خودشان جذابیت ندارد و کارهای ایرانی های لاکچری باز صحیح و منطقی است.

وی با اشاره به جزیره شیدور در استان هرمزگان ابراز داشت: در این جزیره خالی از سکنه که زیست گاه لاک پشت دریایی و دارای غارهای زیبا و تماشایی است با تورهای گردشگری مردم را به آنجا هدایت می کنند و طوری رفتار می شود که گویا در سواحل آنتالیا و دبی هستی که نه تنها بافرهنگ مردم جنوب و ایرانی سازگاری ندارد، کم کم این مدل الگویی برای بقیه جزیره ها و سواحل ایران کپی و اجرا می شود و شاهد فجایع فرهنگی عمومی خواهیم بود.

زینلیان چنین امری در مجموعه های بین المللی هم اتفاق افتاده، تصریح کرد: درست است که صنعت گردشگری رو به رشد ترکیه بسیار سودهی اقتصادی داشت ولی خرده فرهنگ های دارای ارزش و هنجار به راحتی از بین رفت.

این کارشناس مطالعات منطقه ای و مسائل فرهنگی در پایان با طرح این سؤال که نقش سیاست گذار فرهنگی و گردشگری کجاست، خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا چنین برنامه ریزی فشلی در حوزه گردشگری نداریم که چند میلیون ایرانی را در تعطیلات نوروز عازم سفر کنیم بدون اینکه از ایجاد زیرساخت هایی مثل وسایل حمل ونقل و جاده و اسکان در مدارس به عنوان برنامه در این صنعت صحبت شود و مسافر و گردشگر در مقصد بدون برنامه ریزی و سیاست گذاری رها شود.

انتهای پیام/۶۷۰۵۲/م/ی۳۰/الف
گفتگو با هوش مصنوعی

💬 سلام! می‌خوای درباره‌ی «مدیران گردشگری اروپایی ها و آمریکایی ها را توریست می دانند#@! ۸۰ درصد گردشگران کشور آسیایی هستند» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.